Xsara 2.0 16v vts 136pk vermogenwinst

Start 'ie niet? Wie weet kunnen we helpen!

Moderator: ClubFrance Crew


Topic author
Hatsaflatsa
Nieuw hier
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2018 - 20:03
Echte Naam: Stijn
Auto: Citroen xsara 2.0 16v vts

Xsara 2.0 16v vts 136pk vermogenwinst

Berichtdoor Hatsaflatsa » 26 feb 2018 - 12:08

Goeiendag,

Ik heb een Xsara 2.0 16v vts uit 2003. De versie met 136pk.

Ik op zoek naar vermogen winst. Heeft iemand enig idee, of enige ervaring met het monteren van een uitlaat spruitstuk van de 167pk versie? Of dit zo zal passen. En of het inlaatspruitstuk ook een optie is? Ik zit wel met het elektrische gasklephuis en mogelijk andere aansluitingen.

Helaas kan ik geen kant en klare aftermarket performance onderdelen vinden..

Eventuele andere tips over vermogen winst zijn uiteraard welkom! Ik heb er een cold air intake en MSD bobine op ziten. In de toekomst zal er ook een RVS uitlaat systeem onder komen.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

Simmke
Official Member
Official Member
Berichten: 1465
Lid geworden op: 26 mar 2015 - 21:22
Echte Naam: Sim
Auto: Citroën DSpécial (1974)
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Xsara 2.0 16v vts 136pk vermogenwinst

Berichtdoor Simmke » 26 feb 2018 - 12:13

Je zou kunnen zoeken op onderdelen van de 206 GTI, als het goed is is dat dezelfde motor ;)
Peugeot 206 1.1i X-line "Retired Rally" in Bleu de Chine
Citroën DSpécial (1974) "Graceful Goddess" in Bleu d'Oriënt

Gebruikersavatar

EH Autoservice
Official Member
Official Member
Berichten: 1713
Lid geworden op: 26 jul 2012 - 13:10
Echte Naam: Edgar
Auto: Peugeot 607 V6 aut. Pack
Locatie: Zierikzee
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: Xsara 2.0 16v vts 136pk vermogenwinst

Berichtdoor EH Autoservice » 26 feb 2018 - 17:20

Als het goed is heb je zoals Sim aangeeft de EW10J4 motor , die overeenkomt met de 206 Gti .
De 167 PK sterke Xsara heeft de XU10J4RS motor .
Dit is een ouder type als je huidige (EW) motor , dus spruitstukken zullen niet passen .
Je kunt dan wel kijken naar de EW10J4S (177 PK) motor uit 0.a. de 206 RC en Citroen C4 , hier van passen de spruitstukken wel .
Uitlaatspruitstuk van de RC motor heb ik eens op een 206 Gti gebouwd , en dit was haast ondoenlijk veel werk ,
mede doordat het volledige schakelsysteem verbouwd moest worden .......
De "simpelste" manier om uit een EW10J4 motor daadwerkelijk meer vermogen te krijgen , zal zijn het plaatsen van een set andere nokkenassen in combinatie met een aangepaste mapping (chiptunen) .
Een vrijer ademend in en uit laatsysteem al dan niet samen met andere spruitstukken zal slechts een beperkte vermogenstoename bewerkstelligen , wat dan haast niet merkbaar zal zijn .

Allersimpelste weg is en blijft natuurlijk de HELE motor vervangen , met kabelboom en ECU , en in dat geval zou je dan wel voor de XU10J4RS motor kunnen gaan , aangezien deze af fabriek ook geleverd is in de Xsara , is dat plug and play .

Gebruikersavatar

RSLex
Official Member
Official Member
Berichten: 274
Lid geworden op: 29 jun 2015 - 15:26
Echte Naam: Lex
Auto: Renault Megane RS
Locatie: Zwaag
Leeftijd: 42

Re: Xsara 2.0 16v vts 136pk vermogenwinst

Berichtdoor RSLex » 26 feb 2018 - 20:49

Ik had dat blok in mijn 206gti zitten en was er ook mee bezig geweest.
Cold air intake ,aangepaste uitlaat en een andere inlaatnokkenas kwam ik uit op 150+pk.
Juist alleen de inlaat;was een beetje tunen met de hand op de knip zeg maar :D werkte op zich wel goed dus.
Dacht dat ik voor die nokkenas rond de 300 euro kwijt was,al moet ik wel zeggen dat dat al wel een paar jaar gelden is.
Volgens mij had ik een cat cam :roll: al heeft newman ook snellere nokkenassen te koop.
Megane RS II

Gebruikersavatar

Rowan
Kan niet zonder
Berichten: 482
Lid geworden op: 10 feb 2013 - 17:08
Echte Naam: Rowan
Auto: Mazda RX-8 HP
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 31

Re: Xsara 2.0 16v vts 136pk vermogenwinst

Berichtdoor Rowan » 27 feb 2018 - 11:29



Terug naar “Motorisch”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast