Pagina 1 van 2

Diverse technische gebreken

Geplaatst: 07 feb 2018 - 20:12
door Syntax_error
Mijn 206'je die ik net sinds een jaar in bezit heb nadert de keuringstermijn en aangezien ik niet op het allerlaatste moment voor onverwachte verrassingen wilde komen te staan besloot ik zo vroeg mogelijk binnen die 2 maanden termijn te gaan. En maar goed ook, want er mankeert nogal wat aan;

Ik wist dat het middendeel van de uitlaat ná de kat niet in concoursstaat was en erbij hing als een zoutzak. Dit wilde ik met de geplande keuring sws laten verhelpen, hij is verder wel gasdicht maar het hangt er gwn niet mooi bij. De fusee rubbers zijn ook aan vervanging toe maar blijkbaar is het alleen mogelijk om de complete draagarmen te vervangen. Daarnaast blijkt de remmerij achter ook aan vervanging toe te zijn en bleek ook aan één kant al nat te zijn dus daar kan ik niet al te lang meer mee blijven rijden. €1200,- is echter van de zotte en simpelweg níet waard, zeker als je bedenkt dat de distributieriem dit jaar aan zijn 5 jaar termijn zit en dus óók nog aan de beurt is. Dan zit ik zo ongeveer aan de totale dagwaarde van de auto. Ze heeft echter bijna niks gelopen en de carroserie en de motor zijn verder in zeer goede staat en recent is er nog een hele hoop aan gedaan zoals remschijven + blokken, grote beurt, kvs vervangen etc.

Ik zit dus een beetje met een dilemma, want de auto nú opgeven is doodzonde maar zoveel geld erin pompen is het simpelweg niet waard :? .

Ik ben de beroerdste echter niet om zélf de handen uit de mouwen te steken als het moet, echter heb ik nog niet echt veel kaas gegeten van autotechniek om dit alleen af te kunnen. Ik had enige tijd terug contact met iemand die ongeveer hetzelfde model 206 reed en in mijn omgeving woonde en destijds had aangegeven best bereid te zijn mij te willen helpen met dergelijke zaken mocht dat nodig zijn, echter heb ik daar tot op heden niks meer van vernomen jammer genoeg.

Dus doe ik hierbij een schreeuw om hulp via het forum;

Wie zou me willen helpen om de Peus weer APK waardig te krijgen en woont (enigzins) in de regio?
Ik ben best bereid een stuk te rijden als dat nodig is en ook zelf de handen uit de mouwen te steken, alles om de kosten te drukken en er zelf ook nog wat van op te steken. De tijd die je ervoor vrij maakt wil ik uiteraard gewoon vergoeden, dat is geen probleem.

Hopende op een reactie,

Mvg,

Syntax :car: :zoef:

Afbeelding

Re: Diverse technische gebreken

Geplaatst: 08 feb 2018 - 10:25
door Rowan
Na zeker een dikke 3 minuten op zomaar een automaterialen site kom ik al A-merk draagarmen van 5 tientjes en remschoenenkits van 4 tientjes tegen...

Re: Diverse technische gebreken

Geplaatst: 08 feb 2018 - 18:32
door Bart-Peugeot
Waar woon je? Misschien weten we een adresje bij je in de buurt.

Re: Diverse technische gebreken

Geplaatst: 09 feb 2018 - 15:11
door RSLex
De snelle leeuw in utrecht heb ik goede ervaringen mee,ze hebben vast bergen 2de hands onderdelen liggen of weten adressen waar je ze kan krijgen.
Of ga idd even googlen op onderdeelnr's of zo kan je ook veel geld mee besparen.

Re: Diverse technische gebreken

Geplaatst: 09 feb 2018 - 18:48
door Syntax_error
Rowan schreef:Na zeker een dikke 3 minuten op zomaar een automaterialen site kom ik al A-merk draagarmen van 5 tientjes en remschoenenkits van 4 tientjes tegen...


De onderdelen (online) bestellen is het probleem ook niet, 2/3e van die rekening gaat puur in arbeidsloon zitten en extra kosten rekenen over de bestelde onderdelen dat weet ik zelf ook wel. Het probleem zit hem erin dat ik niet de plek om het te doen en de ervaring heb om dat alleen af te kunnen.


Bart-Peugeot schreef:Waar woon je? Misschien weten we een adresje bij je in de buurt.


Ik woon in het zuiden des lands, Roermond om precies te zijn. Maar ik woon heel centraal, van Maastricht tot Eindhoven en van Helmond tot Nijmegen kan ik overal in een half uur tot drie kwartier zijn dus ik vind het geen probleem om een stukje te rijden als dat meer mogelijkheden oplevert. Zelfs Tilburg is van hier uit redelijk vlot te bereiken. Ik heb geen 2 linker handen en kan ook best ondersteunen waar nodig.


RSLex schreef:De snelle leeuw in utrecht heb ik goede ervaringen mee,ze hebben vast bergen 2de hands onderdelen liggen of weten adressen waar je ze kan krijgen.
Of ga idd even googlen op onderdeelnr's of zo kan je ook veel geld mee besparen.


Thnx voor de tip, hou ik even in gedachten :thumbsup: .

Re: Diverse technische gebreken

Geplaatst: 11 feb 2018 - 17:41
door Bart-Peugeot
Mooi dan. Helmond.

E&S Automotive

Zijn 205 gti liefhebbers.

http://www.esautomotive.nl/

Re: Diverse technische gebreken

Geplaatst: 12 feb 2018 - 10:23
door Syntax_error
Bart-Peugeot schreef:Mooi dan. Helmond.

E&S Automotive

Zijn 205 gti liefhebbers.

http://www.esautomotive.nl/


Super bedankt, ik ga vandaag nog contact opnemen met ze :thumbsup: .

Re: Diverse technische gebreken

Geplaatst: 21 feb 2018 - 21:42
door Syntax_error
Bart-Peugeot schreef:Mooi dan. Helmond.

E&S Automotive

Zijn 205 gti liefhebbers.

http://www.esautomotive.nl/


Update:

Ik ben vanmorgen langs E&S Automotive geweest. De indicatie over de geschatte kosten was telefonisch zeker 1/3e lager tov. de lokale garage hier in de buurt dus dat stemde me al een stuk beter. Begreep ook dat de distri interval op 6 jaar ligt voor een 206 en niet op 5 dus ook dat was nog een kleine meevaller. Om te voorkomen dat ik 800 euro ging investeren en alsnóg het eind niet in zicht zou zijn qua reparatiekosten hebben we besloten eerst de auto grondig te inspecteren op eventuele nog ándere naderende gebreken. En helas met een toch wat teleurstellend resultaat, behalve eerder genoemde punten moest ik ernstig rekening houden met de volgende punten :? ;
- Koppeling niet goed, aangrijppunt en tegendruk van het pedaal kwamen niet overeen met het ''normale'' gevoel wat bij deze auto's hoort. Op mijn antwoord dat de koppeling een jaar geleden net voor de aankoop vervangen was kwam hij tot de conclusie dat er dan bij die reparatie mogelijk ófwel een paar kleine zaken zijn overgeslagen óf iets niet correct in elkaar gezet is. Hoe dan ook zou het betekenen dat die koppeling in de nabije toekomst opnieuw aan de beurt zou zijn.

- Koppakking op korte termijn aan de beurt, bij het vervangen van de distributieriem kwam ik daar sws niet meer onderuit en waarschijnlijk al iets eerder.

Totaalplaatje van alle uit te voeren reparaties: rond de €2000,- .

Tel daarbij op dat de remschijven die nog niet zo heel lang geleden vervangen zijn waarschijnlijk óók nog krom zijn getrokken als kers op de ''taart'' en het rekensommetje wordt al snel duidelijk.

Hij heeft me geadviseerd om dat geld te besparen en in iets anders te investeren, simpelweg omdat het de dagwaarde van de auto overstijgt. Erg zuur en pijnlijk en een bittere pil om te moeten slikken, maar ik waardeer zijn objectieve oordeel. Beter dat dan eindeloos geld erin steken terwijl ik op korte termijn toch al op zoek wilde gaan naar een nette 206 GTi.

Bij het naar buiten gaan heb ik nog even gevraagd of hij mijn naam in gedachten wilde houden mocht er iemand in zijn kring een GTi hebben waar hij/zij afstand van wil doen. Ik kreeg de tip mee eens bij een bedrijf vlak in de buurt te gaan kijken, die hadden namelijk een 106 GTi staan.


Afbeelding

Vervolg over deze auto in een nieuw topic.........

Re: Diverse technische gebreken

Geplaatst: 22 feb 2018 - 00:09
door Bart-Peugeot
Leuke 106! Ik had die ook te koop zien staan. Ben benieuwd hoe deze in het echt is. Voordat je hem koopt, kun je even bij E&S een technische check laten uitvoeren.

Gaat je 206 weg? Misschien is het wat voor mij. Zoek nog een opknapper.

Edit: Ik zie dat de gele106 GTI van GS Automotive inmiddels op verkocht staat. Gefeliciteerd!

Re: Diverse technische gebreken

Geplaatst: 22 feb 2018 - 13:24
door Syntax_error
Bart-Peugeot schreef:Leuke 106! Ik had die ook te koop Ien staan. Ben benieuwd hoe deze in het echt is. Voordat je hem koopt, kun je even bij E&S een technische check laten uitvoeren.

Gaat je 206 weg? Misschien is het wat voor mij.


Heb ik ook gedaan en sterker nog, ik heb E&S zelfs vooraf gebeld en gevraagd in hoeverre de prijs marktconform was. De auto stond te koop voor €3750,- , hun antwoord was dat voor dat bedrag de auto dan wel in topstaat afgeleverd moest worden en er ook níks meer aan mocht mankeren. Er zijn een aantal zaken die gedaan moeten worden waaronder de temperatuur, deze blijft niet mooi in het midden staan maar gaat de 90 graden voorbij als de auto stil staat, zelfs de ventilatoren krijgen de auto dan niet meer terug naar de 90 totdat ik weer ga rijden, waarna hij weer terug loopt. vermoedelijk de temp. sensor of thermostaat dus, garage heeft het ook geconstateerd en hier zou sws naar gekeken worden. Verder staat de distributieriem op de planning om meegenomen te worden. In principe zat deze nog wel redelijk binnen de termijn maar GS vond dat een auto van dit type het aan niets mocht ontbreken en het waard is om de puntjes op de ''i'' gezet te krijgen. De auto heeft ook vooraf een onderhoudsbeurt gekregen en wordt zelfs nog professioneel gepoetst voor aflevering. De auto rijdt heel strak en gaat echt als een kart de bocht om, veel directer dan ik al gewend was met de 206, motor pakt bij gasgeven meteen op en klimt gretig in de toeren. Remmen zijn heel bijterig en happen meteen, dus ook dat zit goed in elkaar. Na de proefrit was ik er al vrij zeker van dat ik haar wilde hebben maar ik wilde eerst weten hoe ze van onderen was (beetje ''foute'' zinsopbouw :mrgreen: ) . Ik heb gevraagd om een aankoopkeuring te laten doen bij E&S, hier gingen ze mee akkoord. Auto verkeert in hele nette conditie van onderen, ook roest is nauwelijks te bekennen op één klein plekje na net voor de achterbumper. Dit is nog prima te verhelpen met opschuren en tectyleren. Het enige wat eigenlijk moet gebeuren van onderen is dat er een soort borgpen/splitpen bij de versnellingsbak geplaatst moet worden die nu ontbreekt, waardoor de pook niet mooi synchroon met de bak lijkt te staan. Je hebt daardoor het gevoel als je wil schakelen dat de verzetten heel ver uit de richting staan tov. waar jij op dat moment zit. En achter moet ze een nieuw setje remblokjes krijgen, dat was het in feite qua grote zaken. Er zijn wat kleinigheidjes zoals een logo'tje op de achterklep wat opnieuw bevestigd moet worden maar dat wordt allemaal meegenomen. O ja, rechts uit het dashboard komt een of ander brommend geluid, het verandert in intonatie als je de circulatie inschakelt, volgens Eric vermoedelijk een klep in het ventilatiesysteem die niet lekker meer loopt. Wordt ook meegenomen. Uiteindelijk zijn we uit gekomen op €1250,- aan inruil op de 206 en €2500,- bijleggen op de GTi . Alles is, incl. de te verhelpen gebreken, netjes vastgelegd in een koopovereenkomst en staat zwart op wit en over 2 weekjes is ze klaar en mag ik haar ophalen. NAP historie is bekend en kloppend en documentatie zoals onderhoudshistorie en serviceboekjes zijn ook aanwezig.

Ehm mja kan.......maar het is een 1.4i 8v en met het nodige werk aan, ik weet niet of dat wel is wat je zoekt?
Verder weet ik even niet, omdat ik de auto als inruil heb aangeboden en vastgelegd of dat nog te wijzigen valt.